اختلاف بین قیمت خرید و فروش سکه در بازار و صرافی ها چقدر است

اختلاف بین قیمت خرید و فروش سکه به طور قطع متاثر از قیمت دلار است. تا زمانی که دلار به صورت جهشی حرکت میکند همه مردم ایران میخواهند تا ارزش کالاهای که در اختیار دارند را نیز حفظ کنند یکی از این کالاهای با ارزش سکه است.

اختلاف بین قیمت خرید و فروش باید چقدر باشد؟

طرفین درگیر در فرایند خرید و فروش انتظار کسب سود را دارند حال اینکه کدام طرف سود را پذیرفته و کدام یک ضرر را این به هوش و تجربه مالی طرفین وابسته است.

زمانی بود که به بازار مراجعه میکردی و اختلاف قیمت خرید و فروش سکه بین سه تا چهار هزار تومان بود و سکه فروشان بازه های زمانی میشد که التماس مشتری را میکردند که معامله ای صورت پذیرد و از پرتو آن سودی عاید شود.

ولی اختلاف قیمت ۴۰۰-۵۰۰ هزار تومانی فروش سکه در صرافی‌ها نسبت به بازار طلا و سکه واقعا تعجب اهل فن بازار را نیز به خود جلب نموده است. پرسش اصلی این است دقیقا مقدار اختلاف قیمت باید چقدر باشد؟

اختلاف بین قیمت خرید و فروش باید چقدر باشد؟

اختلاف بین قیمت خرید و فروش سکه

گرچه سکه فروشان بازار سکه تهران و میدان فردوسی که تحت نظارت بانک مرکزی عمل می کنند، موظفند که اختلاف نرخ بین خرید و فروش سکه ها را به صورت معقولی در نظر بگیرند، اما این اختلاف قیمت ها در بازار سکه به صورت دلخواه درآمده و هر یک از این سکه فروشان نرخ های مورد نظر خود را در زمان خرید سکه از مردم اعمال می کنند.

این در حالی است که همین افراد تفاوت قیمتی که برای خرید و فروش سکه بر روی تابلوهای خود درج می کنند با نرخی که اعمال می کنند متفاوت است و در مواردی از حک نرخ های فروش خودداری می کنند.

اختلاف قیمت خرید و فروش سکه تمام طرح امامی در بازار بر روی تابلوها بین حدود 3 تا 4 هزار تومان، نیم سکه حدود 5 الی 6 هزار تومان، ربع سکه 6 تا 7 هزار تومان، سکه گرمی حدود 7 الی 8 هزار تومان اعلام می شود.

اما عملا نرخ اعمال شده برای خرید سکه از مردم توسط سکه فروشان با نرخ فروش سکه از آنها در سکه تمام امامی حدود 15 هزار تومان، نیم سکه 20 هزار تومان، ربع سکه 10 الی 15 هزار تومان و گرمی هم حدود 12 هزار تومان است.

با این شیوه سکه فروشان بازار سودهای کلانی را نصیب خود می کنند و نظارتی هم بر عملکرد آنها وجود ندارد. پیش از این حدود دو سال پیش با افزایش قیمت سکه اختلاف قیمت خرید و فروش سکه به شدت افزایش یافته بود و این تفاوت نرخ بر روی تابلوها اعلام می شد اما در حال حاضر اینچنین نیست.

از سوی دیگر تا حدود دو سال پیش نرخ خرید و فروشی که بر روی تابلوی سکه فروشان و صرافان حک می شد، تنها اختلاف قیمت 1000 تا 2000 تومانی را نشان می داد. برخی از آنها به بهانه قدیمی بودن سال پایه سکه، آنها را با قمتهای کمتری از افرادی که قصد فروش را دارند، خریداری می کنند، گرچه می گویند که نباید اختلاف قیمت بین سکه ها به دلیل سایه پایه آنها باشد.

قیمت سکه های ضرب شده با سال پایه پائین تر از 86 هم کمتر از سکه های تولید سال 86 توسط سکه فروشان اعمال می شود.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *