قیمت طلا بالای تابلو یعنی چه

قیمت طلا بالای تابلو یعنی اینکه نرخ در بازار مشخص نیست و فروشنده به دلیل ابهام در تعیین نرخ، قیمت را بالاتر از تابلو و نرخی که دستوری اعلام میشود بفروش میرساند.

جهش‌های هر روزه شاخص بورس در کنار افزایش قیمت طلا، دلار، خودرو و مسکن شرایط این‌ روزهای بازار ایران است و برخی از تحلیلگران رشد خطرناک نقدینگی را عامل اصلی این وضعیت می‌دانند و هشدار می‌دهند که این جریان باید هر چه سریعتر مدیریت شود.

شرح قیمت طلا بالای تابلو

همانطور که در تصویر مشاهده میفرمایید تصویر یک تابلو به همراه نرخ خرید و فروش طلا مشخص شده از انجایی که بدلیل تورمها افسار گسیخته معمولا دولتمردان به جای حل مشکل اساسی اقدام به سیاست کنترل قیمت، که همان نرخ دستوری میباشد روی می آوردند.

برای مثال ماجرای قیمت‌گذاری دستوری و نارضایتی خودروسازان بهمن ماه سال 97 اعلام شد که شرکت‌های خودروساز می‌توانند قیمت محصولات خود را در حاشیه بازار «تا ۵ درصد زیر نرخ بازار» تعیین کنند.

این مصوبه که به نوعی شبه آزادسازی در بازار خودرو به حساب می‌آمد، زمان زیادی دوام نیاورد و مسوولان امر باز هم سیاست قیمت‌گذاری دستوری را در پیش گرفتند. این سیاست دستوری، موجب شد تا فاصله قیمتی قیمت کارخانه و بازار خودروها به‌شدت افزایش یابد و در این میان فضا برای دلالان و واسطه‌گران فراهم شود.

قیمت بالای تابلو و تعیین نرخ دستوری با شیوه چماق

در همین حال، خودروسازان هم از این وضعیت ناراضی بودند معتقد بودند که تعیین قیمت‌های دستوری، زیان هنگفتی را به آنها وارد کرده است. به‌طوری‌که قیمت تمام شده خودرو، کفاف هزینه‌های تولید آنها را نمی‌داد. از سوی دیگر، وقتی وضعیت شرکت‌های خودروساز را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که سال گذشته شرکت‌های خودروساز به‌طور میانگین روی هر دستگاه تولیدی ۲۳ درصد زیان داده‌اند.

در مجموع شیوهٔ دستوری تعیین قیمت و کنترل آن یک شیوهٔ پرهزینه و منسوخ شده در دنیاست. کنترل قیمت در گذشته باعث کاهش سرمایه‌گذاری، کمیابی کالاها و عقب‌ماندگی شده‌است.

سیاست کنترل قیمت برای مهار تورم ساده‌ترین روش کنترل تورم یعنی کنترل دستوری نرخ فروش است. در روش تثبیت دستوری قیمت‌ها یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های دولت برای کنترل نرخ تورم، نظارت دقیق بر روی نرخ کالاهای اساسی بوده‌است از این رو تغییر نرخ اقلام مختلف مستلزم عبور از فیلترهای دولت است.

گرچه این سیاست این‌طور نیست که از همه حمایت کند، بلکه در عمل همچنان به بسیاری دیگر از مصرف‌کنندگان آسیب می‌زند. بدین معنی که به عنوان مثال تعیین سقف قیمت برای نان تنها به قصد حمایت از افرادی که برای گذراندن زندگی محتاج قرص نانی هستند، می‌باشد. ویا کنترل اجاره‌بهای مسکن تنها برای حمایت از قشر مستأجران در مقابل مالکان کارایی‌دارد.

کسبه بازار هم که نرخ و قیمتها را در چنته خود دستوری و فرمایشی میبینند یا از خرید و فروش پرهیز میکنند یا قیمت را بالای تابلو خرید و فروش میکنند.

  • بالای تابلو یعنی چه
  • قیمت بالاتر از تابلو قیمت
3.8/5 - (6 امتیاز)

1 دیدگاه دربارهٔ «قیمت طلا بالای تابلو یعنی چه»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *