قیمت طلای سفید 18 عیار امروز در بازار تهران

قیمت هر گرم طلای سفید ۱۸ عیار امروز در بازار تهران، طلای سفید برای اینکه ظاهری سفید رنگ داشته باشد با فلزات دیگر ترکیب شده که البته این ترکیب‌ها از ارزش و ظرافت آن نمی‌کاهد.

قیمت طلاقیمت زندهتغییرکمترینبیشترینزمان
طلای سفید 18 عیار10,581,000(0.48%) 51,00010,407,00010,754,000۱۷:۴۴:۵۹
طلای سفید 24 عیار14,107,000(0.48%) 67,00013,876,00014,338,000۱۷:۴۴:۵۹
طلای سفید

قیمت طلای سفید و زرد

طلای سفید که بیشتر برای حلقه های عروسی مورد استفاده قرار می گیرند؛ از طلا، پالادیوم و روکش رودیوم ساخته می شود. از آنجایی که طلای خالص بسیار نرم است، برای اینکه شکل دهی آن به هم نریزد به آن مقداری مس و یا نقره اضافه می کنند.

اگر پوست‌تان گندمگون (رنگی مابین سفید و برنزه) است، استفاده از طلای زرد و ترکیب آن با طلای قرمز برای جلوه پوست‌تان مناسب‌تر است.

در طلای سفید هر چقدر مقدار مس آن بیشتر باشد طلا سرخگون تر و هر چه نقره آن بیشتر باشد سفیدگون تر خواهد بود.

طلای سفید از پلاتین و نقره ساخته شده است. در اواخر دهه ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ جواهراتی که از طلای سفید ساخته می‌شد طرفداران بسیاری داشت و این شور و علاقه تا کنون ادامه یافته است.

امروزه استفاده از طلای زرد برای بسیاری از افراد خسته کننده و کسالت آور شده است. ترکیب طلای سفید با نقره، به ظرافت و درخشندگی آن می‌افزاید، درست همان طور که طلای زرد را نیز با مواد دیگر ترکیب می‌کنند و درخشان به نظر می‌رسد و ما به اشتباه تصور می‌کنیم که این درخشش بخاطر خود طلا است.

طلای سفید ۱۸ عیار

طلای سفید چیست

بیشتر طلا های سفید با پالادیوم و نیکل مخلوط شده و در پایان برای داشتن روکشی روشن و براق با رودیوم پوشانده می شود. نه تنها به دلیل این که با مد روز مطابقت دارد بلکه سخت تر از طلای زرد نیز می باشد و دارای سبکی مشابه با همتای زرد خود است.

زیورآلات طلای سفیدی که در حال حاضر در بازار موجود هستند، با آلیاژهای مختلف البته در مقدار های متفاوت مخلوط شده اند.

از سوی دیگر طلای زرد، حاوی نیکل است و نسبتا بی خطر است، اما از آن جایی که به اندازه کافی سخت نیست، نسبت به خط و خراش حساس تر است.

طلای سفید برای مرد

استفاده مردان از انگشتری که از جنس طلای سفید است، چه حکمی دارد؟ جواب: اگر چیزی که طلای سفید نامیده می شود همان طلای زرد است که بر اثر مخلوط کردن ماده‌ای رنگ آن سفید شده، حرام است ولی اگر عنصر طلا در آن به قدری کم است که عرفاً به آن طلا نمی‌گویند مانع ندارد و پلاتین نیز اشکال ندارد.

طلای سفید گرونتره یا زرد

رنگ طلای سفید مرسوم در جواهرسازی رنگ واقعی این آلیاژ نیست، بلکه با روکش کردن طلا از فلز رودیم به دست می‌آید.

باتوجه به این موضوع که طلا در حالت خالص بسیار نرم است، در جواهرسازی با افزودن فلز دیگری آن را مقاوم‌تر می‌سازند. برای ساخت طلای زرد معمولاً از مس استفاده می‌شود، اما برای طلای سفید از فلزی سفید یا نقره‌ای رنگ استفاده می‌شود.

قیمت طلای سفید بسته به نوع و مقدار فلزی است که به طلا اضافه می‌شود. نیکل فلزی محکم و سخت است و در نتیجه آلیاژ طلا و نیکل برای ساخت حلقه، سنجاق و گیره مناسب است.

طلا و پالادیوم نرم‌تر و انعطاف‌پذیرتر است و برای سرویس‌های جواهرات و سنگ‌های قیمتی کاربرد دارد. گاهی فلزات دیگری مثل مس، نقره و پلاتین هم برای افزودن مقاومت و افزایش وزن طلای سفید هم به این آلیاژ اضافه می‌شوند.

آلیاژ نیکلی طلای سفید، سنگین و محکم است و برای درست کردن حلقه و زنجیر کاربرد دارد، در حالی که آلیاژ پالادیمی آن نرم و قابل انعطاف است و برای تولید نگین های ظریف به کار می رود.

آلیاژ طلا، نیکل، مس، روی (طلا: ۷۵۰ قسمت، نیکل: ۱۳۵، مس: ۸۵ و روی: ۳۰ قسمت) که در آن نیکل برای افزایش استحکام، مس برای افزایش چکش‌خوری و روی برای استحکام، و جلوگیری از زنگ‌زدن مس به طلا اضافه شده و همچنین آلیاژ طلا، پالادیم، نقره (طلا: ۷۵۰، پالادیم: ۲۰۰، نقره: ۵۰) از انواع متداول دیگر طلای سفید است.

همچنین آلیاژ طلا و آلومینیم (۷۸٫۴۹٪ طلا و بقیه آلومینیم) برای تولید طلای ارغوانی و آلیاژ طلا و ایندیم (۴۶٫۱۷٪ طلا و ۵۳٫۸۳٪ ایندیم) برای تولید طلای آبی استفاده می‌شوند.

آلیاژ طلا و نیکل ارزان‌تر از طلا و پالادیم است، اما برخی افراد به نیکل حساسیت دارند و استفاده طولانی از طلا‌های حاوی نیکل در آن‌ها موجب بروز جوش‌های پوستی می‌شود.

از آنجا که طلای سفید جلا و درخشندگی خود را بعد از مدتی از دست میدهد، یک لایه فلز رودیم روی سطح آن می دهند که باعث درخشندگی آن مثل پلاتین ونقره شود

در طلای سفید هم مثل طلای زرد میزان طلای خالص عیار نامیده می‌شود. عیار ۱۸ از ۲۴ به معنای ۱۸ قسمت طلا و ۶ قسمت فلز یا فلزات دیگر است.

در زبان عامیانه گاهی به پلاتین هم طلای سفید گفته می‌شود در حالی‌که پلاتین فلزی متفاوت است و در مقایسه با طلا مقاوم‌تر، کمیاب‌تر، و رنگ آن درخشان‌تر از طلای سفید است. همچنین الکتروم که آلیاژی از طلا و نقره است و به طور طبیعی نیز یافت می‌شود گاه طلای سفید نامیده شده‌است.

اگر پوست‌تان سفید یخی است، ترجیحا به جای طلای زرد از طلای سفید استفاده کنید.درخشندگی طلای سفید، زیبایی و جلوه پوست‌‌تان را بیشتر می‌کند.

در واقع طلای ۱۸ عیار کیفیت بسیار خوبی دارد که حداقل ۷۵% آن طلای خالص است، رنگ آن نیز بهتر و فلزش نیز نرم‌تر است. طلای عیار ۲۲ و یا ۲۴ هم طلایی بسیار نرم و انعطاف پذیر است و کیفیت خوبی دارد و اغلب برای ساخت کار‌های هنری و مجسمه استفاده می‌شود.

ترکیب‌ آلیاژی برای ساخت طلای سفید

  • آلیاژ طلا – پالادیوم – نقره (طلا: 750، پالادیم: 200 ، نقره: 50)
  • آلیاژ طلا – نیکل – مس – روی (طلا: 750 ، نیکل: 135 ، مس: 85 ، روی: 30) که از نیکل برای افزایش استحکام از مس برای افزایش چکش خواری و از روی برای جلوگیری از زنگ زدن مس در این ترکیب استفاده شده است. این آلیاژ قیمت پایین‌تری نسبت به آلیاژ قبلی (طلا – پالادیوم – نقره) دارد و ممکن است باعث حساسیت پوستی و جوش زدن بشود.
  • آلیاژ طلا – آلومینیوم (78.49 طلا و مابقی آلومینیوم) از این ترکیب برای ساخت طلای ارغوانی رنگ استفاده می‌شود.
  • طلا – ایندیم (46.17 طلا و 53.83 ایندیم) برای ساخت طلای آبی رنگ.

تفاوت طلای سفید و طلای زرد

  • طلای زرد راحت‌تر از طلای سفید خراشیده می‌شود و جنس نرم‌تری دارد، زیرا در ساخت طلای سفید از فلزات محکم‌تری استفاده می‌شود.
  • برای حفظ جلا می‌توانید طلای زرد را پولیش کنید اما اینکار یک لایه از طلای شما را از بین می‌برد، اما در طلای سفید اگر هم خراش بوجود ییاید می‌توانید قطعه را با رادیوم پر کنید و سطح را بازیابی نمایید.
  • همانطور که در متن هم اشاره شد آلیاژی که برای سخت طلای سفید استفاده می‌شود با طلای زرد متفاوت است.
  • ترکیبات طلای سفید ممکن است باعث حساسیت‌های پوستی شود اما طلای زرد این مشکل را کمتر دارد.

تفاوت طلای سفید و نقره

  • طلای سفید آلیاژ است، نقره یک عنصر خالص است.
  • ارزش طلای سفید به علت کمیاب‌تر بودن، بیشتر از نقره است.
  • طلای سفید نسبت به نقره مقاومت بیشتری نسبت به خراش دارد.
  • طلای سفید در مقایسه با نقره مقاومت بیشتری در برابر زنگ زدگی دارد.
  • طلای سفید با رودیم پوشش داده می‌شود در حالیکه برای نقره از لایه‌ای استفاده نمی‌شود.
  • طلای سفید خاصیت چکش خواری بیشتری دارد و راحت‌تر از نقره می‌توان روی آن حکاکی کرد.
  • علامت‌گذاری این دو با هم متفاوت است. طلای سفید با عیار و قیراط و نقره فقط با عیار علامت‌گذاری می‌شوند.
  • ته رنگ نقره بیشتر مایل به خاکستری است در حالی که رنگ طلای سفید ممکن است کمی به زردی یا خاکستری بزند.
  • علاوه بر اهداف زینتی و تزئینی، از نقره در پزشکی، شیرینی پزی و مهندسی نیز استفاده می‌شود. در عوض، طلای سفید فقط در جواهرات یا دیگر وسایل زینتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • جواهرات ساخته شده از نقره می‌توانند تا 99.9% درصد خلوص داشته باشند در حالی که بیشترین درصد خلوص طلای سفید 75% یا همان 18 عیار است.
3.8/5 - (21 امتیاز)

2 دیدگاه دربارهٔ «قیمت طلای سفید 18 عیار امروز در بازار تهران»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *