جدول استاندارد تبدیل عیار طلا و آموزش محاسبه عیار طلا

عیار طلا معمولاً از واحد کامل ۲۴ بیان می‌شود. برای مثال طلای ۲۴ عیار طلای خالص با حداقل ۹۹٬۹ درصد طلا، و طلای ۱۸ عیار از ۷۵ درصد طلا و ۲۵ درصد فلز دیگر تشکیل شده‌است.

در زبان انگلیسی و دیگر زبان‌های اروپایی «عیار» را «قیراط» (carat یا Karat) با حرف اختصاری K می‌نامند که این قیراط را نباید با قیراط که یک یکای جرم برای اندازه‌گیری جرم سنگ‌های قیمتی و مروارید است اشتباه گرفت.

دلیل تغییر دادن عیار طلا چیست

طلای خالص با توجه به نرمی زیاد برای ساخت بیشتر وسایل مناسب نیست و به همین جهت بیشتر طلایی که در جواهرات به کار می‌رود، طلای خالص نیست. در کشورهای مختلف یک یا چند عیار برای طلاسازی مرسوم است.

در کشورهای اروپایی طلای عیار پایین به دلیل قیمت کم‌تر رونق زیادی دارد اما در کشورهای شرقی به دلیل نگاه سرمایه‌ای مردم به طلا از عیارهای بالاتر برای تولید استفاده می‌شود.

البته شرایط اقلیمی نیز در این مورد مؤثر است چراکه رطوبت بالا باعث تیرگی طلاهای عیار پایین‌تر می‌شود در نتیجه در هوای شرجی و گرم طلاهای عیار بالا محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند.

در ایران معمولاً از عیار ۱۸ استفاده می‌شود و عیارهای ۲۰ و ۲۲ هم به رسمیت شناخته می‌شوند اما تولید طلا با عیار پایین‌تر از ۱۸ فقط برای صادرات مجاز است و عرضه آن در بازار داخل ممنوع است. البته در گذشته طلاهای ۱۷ عیار هم در ایران ساخته می‌شدند.

عیار سکه‌ها معمولاً بالاتر از عیار جواهرات است و گاهی از طلای خالص هم در سکه‌زنی استفاده می‌شود. در ایران تمام انواع سکه‌های بهار آزادی با عیار ۲۱٫۶ (۹۰٪) ضرب می‌شوند.

جدول عیار طلا به شرح زیر میباشد

جدول تبدیل عیار طلا به یکدیگر

اصلاح عیار طلا چهار نه 99.99 یعنی چه؟

تاکنون طلای ۱۰۰ درصد خالص در صنعت یافت نشده است. طلای ناب عناصر مولکولی دیگری را نیز برای مستحکم نگاه داشتن ساختار خود، هرچند ناچیز پذیرفته است؛ این عناصر ناچیز هستند و نمی‌توان آن‌ها را از بین برد.

طلاهای موجود در ذخایر بانک‌ها، همگی دارای درصدی خلوصی نزدیک به صد در صد هستند. که این یعنی ۹۹/۹۹۹۹ در صد آن‌ها از طلا و حدود چند ده هزارم آن عناصر دیگر است.

در نتیجه منظور از اصطلاح چهار نُه همان طلا با در صد خلوص ۹۹/۹۹۹۹ است، یعنی بعد از ممیز باید ۴ تا ۹ باشد. اگر بگوییم فلان برند کانادایی، شمشی برابر ۶ تا ۹ تولید می‌کند، یعنی عیار آن شمش معادل ۹۹/۹۹۹۹۹۹ می‌باشد. به این نکته هم توجه کنید که هر چقدر هم عیار طلا بالاتر باشد، رنگ آن زردتر با هاله‌ای از رنگ نارنجی است.

عیار طلا چهار نه 99.99
  • عیار طلا در آلمان
  • عیار طلا به انگلیسی
  • عیار طلا 750
  • جدول عیار طلا
  • عیار طلای عربستان
  • تشخیص عیار طلا
  • عیار طلا 730
  • تبدیل عیار طلا
  • قیمت عیار طلا
  • دستگاه تشخیص عیار طلا
  • تشخیص عیار طلا
  • دستگاه تشخیص عیار طلا
  • جدول عیار طلا
  • تشخیص سریع طلا
  • آزمایشگاه تعیین عیار طلا
  • نحوه تشخیص طلای 18 عیار
  • طلای 17 عیار چیست
  • فیلم تست طلا

عیار طلا چیست؟

طلایی که از معدن استخراج می‌شود بسیار نرم و حالت‌پذیر است. آن‌قدر نرم که می‌توان با ناخن روی آن خط انداخت. حتما در فیلم‌ها و کارتون‌های قدیمی دیده‌اید که سکه طلا را گاز می‌گرفتند تا جای دندان بر آنها باقی بماند و مطمئن شوند که طلای خالص است؛ این به خاطر انعطاف‌پذیری طلای ناب است که اشرفی‌های طلا در گذشته از آن ساخته می‌شد و عیارسنجی بر عهده دندان بود.

عیار طلا به ما می‌گوید چه مقدارش طلا و چه مقدار، فلزات دیگر است.


امروزه به دندان گرفتن سکه طلا به مدال‌آوران و قهرمانان ورزشی رسیده است و گاز زدن مدال، نماد قهرمانی شده گرچه مدال‌ها طلای کاملاً خالص نیست و مخلوطی است از طلا و نقره اما اگر مدال برنز هم باشد، باز ورزشکارانی که قهرمان می‌شوند آن را به دندان میگیرند.

طلای استخراج شده از معدن را به صورت «شِمش» در می‌آورند و به خاطر نرم و منعطف بودنش، گزینه مناسبی برای ساختن زیورآلات مثل النگو و انگشتر نیست چراکه با کوچکترین ضربه‌ای حالتش را از دست می‌دهد. به همین دلیل شمش‌های طلای خالص را هنگام ذوب، با فلزات دیگری مثل نقره، مس و برنج مخلوط می‌کنند و فلزی که به دست می‌آید درصدی طلا و درصدی فلزات دیگر است.
دقیقاً به همین خاطر است که رنگ طلای آبشده، همیشه زرد نیست و بعضی قسمت‌هایش ممکن است سیاه، مسی، سبز یا مایل به نقره‌ای باشد. این رنگ‌ها از فلزهایی می‌آید که همراه با طلای خالص، ذوب شده. اما در هر حال، طلاست و به اندازۀ عیارش ارزش دارد و رنگ آبشده تأثیری در قیمت و ارزشش ندارد.

عیار طلای خالص را به چه عددی نمایش می‌دهند؟

نمایش عیار در بعضی کشورها برای طلای خالص، عدد «۲۴» است و هرچه از خلوص طلا کمتر شود، از این عدد هم کاسته می‌شود. طلای ۲۴ عیار یعنی طلای کاملا خالص. در ایران و بسیاری از کشورها نمایش عیار برای طلای خالص با عدد ۱۰۰۰ است. صد البته هیچگاه طلایی با این عیار نخواهید دید چون شمش‌ها با عیار 999.9 معامله می‌شوند و 0.01 درصد ناخالصی احتمالی در نظر می‌گیرند.

عکس از شمش‌های طلای خالص، هرکدام به وزن پانصد گرم که عیار 999.9 نیز روی آنها درج شده.

کارهای ساخته مثل النگو، سرویس و انگشتر، در کشور ایران اغلب با عیار ۷۵۰ هستند، همان‌هایی که در ویترین طلافروشی‌ها می‌بینید.
علاوه بر این، فاکتورهای طلافروشان و قیمت طلایی که با آن می‌فروشند، همگی بر مبنای عیار ۷۵۰ یا همان ۱۸ عیار است. به انگلیسی 18k می‌نویسند و حرف k مخفف karat به معنی عیار است.
در کشورهای عربی اما، ویترین طلافروش‌ها کارهای ساختۀ 21 عیار را در خود جای داده و عیاربالا یعنی 87۵ متداول است؛ برعکس در کشورهای اروپایی به عیار پایین‌تر رغبت بیشتری دارند.
در جدول زیر، بر مبنای هر دو معیار ۱۰۰۰ و ۲۴ همراه با درصد خلوص، عیارها چیده شده‌اند.
جدول عیار طلای استاندارد

کلمه خط هم به عددهای عیار می‌گویند. مثلا 748 دو خط از 750 کمتر است. سکه‌های بهارآزادی چه به صورت تمام سکه و چه نیم‌سکه یا ربع‌سکه، همگی توسط بانک مرکزی و با عیار ۹۰۰ ضرب می‌شوند یعنی 100 خط کمتر از طلای خالص. به همین دلیل، مثل طلای کاملا خالص، نرم نیستند پس هوس نکنید که گاز بزنید چون فقط به دندان شما آسیب می‌زند

عیار مدال های طلا در مسابقات ورزشی چند است؟

مدال طلا یا نشان طلا نشانی است که معمولاً به بالاترین دستاورد ممکن در زمینهٔ فعالیت‌های غیرنظامی داد می‌شود. نام آن برگرفته از فلز طلا است که در ساخت نشان استفاده می‌شود. این مقدار طلا یا به‌صورت آلیاژ مخلوط با فلز اصلی یا به‌صورت یک روکش بر بدنهٔ اصلی مدال، استفاده می‌شود.

مفهوم مدال (نشان) در اصل مفهومی نظامی بود که درجه نظامی فرد را در ارتش به نمایش عموم می‌گذاشت. بعدها در سده ۱۸ (میلادی)، مدال به هنرمندان و منتخبین علمی و هنری نیز داده شد. امروزه بسیاری سازمان‌های ورزشی، علمی، هنری مانند سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) مدال‌ها و نشان‌هایی را در بازه‌های زمانیِ ثابت یا گاه‌به‌گاه به افراد و سازمان‌ها می‌دهند.

مدال‌های طلای بازی‌های المپیک امروزی از طلای خالص نیستند. ارزش طلا و نقره موجود در مدال‌های طلای امروزی برابر ۵۸۷ دلار آمریکا است. ٪۹۹ (۴۹۴ گرم) مدال‌های ۵۰۰ گرمی از نقره و ٪۱ (۶ گرم) آب‌طلایی است که در آنها به کار می‌رود.

آخرین باری که در تاریخ بازی‌های المپیک، مدال‌های طلا از طلای خالص ساخته شدند در بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۱۲ استكهلم بود. ارزش مدال‌های آن زمان به قیمت امروز نزدیک ۲۲۰۰۰ دلار است.

3.7/5 - (3 امتیاز)

2 دیدگاه دربارهٔ «جدول استاندارد تبدیل عیار طلا و آموزش محاسبه عیار طلا»

  1. سلام من میخوام بدونم قیمت این چند است اگه ممکنه ممنون میشم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *